Incubarea afacerilor sociale (1)

In Romania exista un proiect de lege a incubatoarelor de afaceri[1] initiat in anul 2014, precum si o Strategie de stimulare a dezvoltarii retelei nationale de incubatoare de afaceri[2]. Conform proiectului de lege, un “Incubator de afaceri este o structura parteneriala locala sau regionala, care urmareste crearea unui mediu favorabil, sustenabil, pentru intreprinderile mici si mjlocii nou infiintate si cele inovative, stimulandu-le potentialul de dezvoltare si de viabilitate, ajutandu-le sa supravietuiasca si sa creasca in perioada de inceput, atunci cand sunt cel mai vulnerabile”. Vor exista incubatoare de afaceri cu un portofoliu mixt, respectiv tehnologice, academice de afaceri, agro-incubatoare de afaceri, incubatoare de afaceri sociale (foloseste spiritul antreprenorial si inovatia pentru a crea impact social) sau incubatoare de afaceri virtuale. Obtinerea titlului de “incubator de afaceri” va fi prin ordin al ministrului delegat pentru IMM, perioada pentru care este acordat un astfel de titlu fiind de maximum 10 ani. Perioada de “preincubare” a afacerilor va fi de maximum 6 luni, serviciile de incubare vor fi furnizate pentru o perioada de 3 ani, iar serviciile specifice unui accelerator de afaceri vor fi pe maximum doi ani. Titlul de incubator de afaceri acorda dreptul la facilitati precum scutirea de la plata impozitului pe terenul sau cladirile aferente si scutiri, cu acordul autoritatilor locale, de la plata altor taxe datorate bugetelor locale

            Ce poate face un incubator:

  • activitati de transfer tehnologic si de formare antreprenoriala;
  • activitati de incubare tehnologica, pentru inventii si afaceri;
  • promovarea inventiilor, inovatiilor;
  • dezvoltarea spiritului antreprenorial in randul specialistilor, cercetatorilor, proiectantilor, cadrelor didactice, studentilor, stimularea initiativei private;
  • atragerea investitiei private in domeniul cercetarii-dezvoltarii, crearea de noi locuri de munca in mici intreprinderi;
  • diseminare de cunostinte – organizarea de seminarii, workshop-uri, demonstratii;
  • consultanta in afaceri – analize, ofertare, asigurare parteneriate, promovare etc.;
  • asistenta de specialitate – investigatii la nivel de produs, eficientizarea duratei de asimilare (time to market);
  • promovarea ideilor inovative prin proiecte, formare pentru redactarea proiectelor, atragere de finantari prin proiecte, asigurare parteneriate, promovare;
  • formularea strategiei de colaborare cu autoritatile locale, regionale si nationale, cu asociatii patronale si asociatii antreprenoriale, cu institutii financiare si investitori, cu platforme de crowdfunding, cu institutii care gestioneaza programe de finantare nerambursabila.

[1] http://fonduri-structurale.ro/Document_Files//Stiri/00015878/iv38m_Proiect%20de%20LEGE%20privind%20incubatoarele%20de%20afaceri%20-%2015.07.2014.pdf

[2] Strategie aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 290/2006, cu modificările şi completările ulterioare

This entry was posted in Antreprenoriat social, Dezvoltare organizationala, Economie sociala, intreprindere sociala, parteneriat, proiect Erasmus+, sustenabilitate organizationala and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *